Apie tai, kokias klaidas daro įmonės ir kokia maisto kultūra plinta renginiuose, savo patirtimi dalinasi žinomi renginių organizatoriai.
Jau daugelį metų renginių organizavimo srityje dirbančių maisto tiekėjų „Food projects” atstovė, Eglė Čekauskaitė teigia, jog maistas reprezentuoja įmonę ne tik tarp darbuotojų, svarbių svečių, bet ir nuotraukose, kurios patenka į viešumą. Pasak specialistės, yra tekę matyti, kuomet nedideliame renginyje ar pristatyme vaišės buvo pateiktos vienkartiniuose padėkluose, gėrimai – plastiko puodeliuose, o svečiai apsitarnavo patys.
„Estetinis pateikimas yra ypač svarbus, nes žmonės valgo ir akimis. Maisto pateikimas sudaro labai svarbų įvaizdį apie įmonę, jos požiūrį į modernėjančią maisto kultūrą, pagarbą klientui. Todėl vis dažniau dėmesys skiriamas ir stalo dekorui“, – pasakoja E. Čekauskaitė.
Maistas kuria emociją
Linas Zareckas, „MadeMyDay“ renginių organizavimo agentūros vadovas pramogų versle sukasi jau 20 metų, todėl yra matęs visko. Pasak jo, skoningam maisto pateikimui skiriamas vis didesnis dėmesys tiek renginiuose, tiek garbingų svečių priėmimuose.
„Maistas renginiuose yra vienas svarbiausių renginio elementų tiek emocijos, tiek kaštų prasme – dažnai sudaro nuo 20 iki 30 proc. visų renginio išlaidų. Renginys yra emocija, o visi renginio elementai kuria tą vieną bendrą gerą jausmą, prisiminimą,“ – sako renginių organizatorius.
Pasak pašnekovų, maisto kultūra renginiuose stipriai keičiasi: daromės drąsesni, išradingesni, nebijome išbandyti gurmaniškų skonių, kad nustebintume svečius netradiciniais deriniais.
Kultūrinius ir meno renginius organizuojančios Kauno galerijos „Nyčės ūsai“ vadovė Elzės Hoogduijn teigimu, estetinis maisto pateikimas verčia pasijusti ypatingais svečiais ir padeda sukurti bendrą atmosferą: estetikos, grožio, džiaugsmo, šventiškumo.
„Kaip sakoma: „Devil’s in the details”. Tuo pačiu ir bendras įmonės ar renginio įvertinimas kyla būtent iš tų mažų detalių, kurios sudaro visumą. Esu ne sykį girdėjusi iš draugų ar pažįstamų, kurie prisiminė kokį renginį ar konferenciją, nes „maistas buvo neapsakomas”, – pasakoja verslininkė, teigianti, jog iš lankytojų tenka išgirsti nuostabą ar pagyrimus, kad gėrimai pateikiami ne vienkartiniuose induose.
Didžiausia baimė, kad trūks maisto
Renginių organizatorius L. Zareckas atvirauja, kad didžiausia renginių užsakovų baimė – maisto trūkumas:
„Yra renginių, kur maisto reikia daug arba labai daug, kad stalai lūžtų nuo gausos. Tai yra gerai, nes kuria sotumo emociją. Tačiau ne mažiau įdomu, kai maistas pateikiamas subtiliai, netikėtai, mažomis porcijomis ir kuria išskirtinę estetiką, kultūrą.”
Tuo tarpu renginių aptarnavimo srityje dirbanti E. Čekauskaitė vadovaujasi taisykle: geriau yra mažiau, nei išmesti likusį maistą pasibaigus renginiui.
„Kaip tiksliai paskaičiuoti reikalingą maisto kiekį, priklauso nuo renginio koncepcijos, trukmės ir paros laiko. Jei tai valandos pristatymas, svečiai pasivaišins po keletą vieno kąsnio užkandžių ir išbėgs savo reikalais. Jeigu renginys numatomas visai dienai ar vakarui, reikės kur kas daugiau maisto, ypač jei svečiai pradeda rinktis iškart po darbo valandų“.
Kad stalas atrodytų estetiškai, vieno kąsnio sumuštinukai vis dažniau užleidžia vietą vienkartiniams skaidriems indeliams, prancūziškai dar vadinamiems verinais. „Maistas indeliuose atitinka dvigubą, o kartais net trigubą vieno kąsnio užkandžių porciją, todėl tai yra sotesnis ir patogesnis variantas,“ – apie banketinio stalo tendencijas pasakoja E. Čekauskaitė.
Iššūkis – estetiškas lietuviškos virtuvės pateikimas
„Food projects” atstovė pasakoja, kad sunkiausia užduotis įmonėms – estetiškas lietuviškos virtuvės pristatymas.
„Silkė, mišrainės, mėsytės atrodo ne itin patraukliai ir svečiams paprastai nekelia apetito. Visgi kartu su profesionaliais šefais lietuviška virtuvė gali būti pristatyta netgi labai moderniai ir šiuolaikiškai, sudarant tokį patį įvaizdį ir apie įmonę ar renginio organizatorius. Vilniaus oro uosto garbingų užsienio atstovų priėmimas Užutrakio dvare vienas reprezentatyviausių mano matytų pavyzdžių, kokį galima sudaryti apie lietuvišką virtuvę: ant samanomis padengto stalo buvo patiekti sumoderninti lietuviški skoniai, pavyzdžiui, indeliuose patiektas šaltibarščių kremas arba medumi glazūruoto naminio varškės sūrio vėrinukai su gervuogėmis, vištienos verinai, primenantys šaltieną, vyne troškintas jaučio liežuvis su lietuvišku sūriu ar tiesiog vieno kąsnio šauktuose patiekta silkė. Renginio maistas išties nustebino ne tik svečius, bet ir pačius lietuvius.
Pasak Eglės, renginio etiketas ir tam tikros jo dalys diktuoja ir maisto pasirinkimą. Mažiau oficialiuose renginiuose dažnai įvyksta svarbūs susitarimai todėl, jog ruošdami maistą ar ragaudami patiekalus žmonės atsipalaiduoja. Pastaruoju metu stipriai populiarėja grilio vakarėlai, per kuriuos švenčiami įmonės gimtadieniai, formuojamos komandos. Toks pasirinkimas kuria laisvos, lanksčios ir modernios įmonės įvaizdį.